Wybór samochodu to często polowanie na odpowiednie parametry maszyny, które zapewnią nam komfort i bezproblemową eksploatację na lata. Jednym z istotnych elementów, na które kierowcy zwracają uwagę, jest rodzaj i model silnika. W niniejszym artykule przyjrzymy się jednostce napędowej 1.6 THP N13, opracowanej przez stajnię PSA i BMW. Czy warto zainwestować w auto z takim silnikiem?
Zalety i wady silnika 1.6 THP N13
Wybierając silnik do naszego auta, zawsze warto rozważyć jego zalety i wady. Nie inaczej jest w przypadku jednostki 1.6 THP N13.
Jeśli chodzi o zalety, jednostka ta cechuje się przede wszystkim wysoką dynamiką i znacznymi osiągami mimo swojego niewielkiego pojemności 1.6L. Tą samą wielkość zapewnia doskonałą ekonomię jazdy przy jednocześnie zachowanym komforcie i płynności działania. Silnik ten jest zdecydowanie bardziej efektywny i ekologiczny niż wiele innych jednostek tej samej klasy.
Z drugiej strony, silnik 1.6 THP N13 ma też swoje wady. Przede wszystkim, podobnie jak wszystkie benzynowe silniki turbo, jest on narażony na wysokie temperatury, co może przyczyniać się do jego przegrzewania. Wymaga regularnej konserwacji i wymiany części, co może generować dodatkowe koszty. Do najczęściej występujących usterek należą problemy z turbosprężarką, rozrządem, układem wydechowym, czy systemem chłodzenia.
Wpływ jednostki 1.6 THP N13 na ekonomię jazdy
Silnik 1.6 THP N13 jest jednym z bardziej ekonomicznych silników benzynowych na rynku, szczególnie jeśli chodzi o samochody klasy średniej. Dzięki swojej konstrukcji i technologii, jaką zastosowano podczas produkcji, pozwala na oszczędną jazdę.
W rzeczywistości, jego ekonomia jazdy jest jednym z najważniejszych atutów. Jest w stanie zaoferować do 15% mniejsze zużycie paliwa w porównaniu do innych jednostek o podobnych parametrach. Co więcej, dzięki układowi Start-Stop, który automatycznie wyłącza silnik podczas postoju, zużycie paliwa podczas miejskiej jazdy jest minimalizowane. Wszystko to przekłada się na znaczne obniżenie kosztów eksploatacji oraz niższe emisje CO2.
Koszty serwisowania i utrzymania auta z silnikiem 1.6 THP N13
Serwisowanie i utrzymanie auta z silnikiem 1.6 THP N13 to kwestia, która może przysporzyć nieco zmartwień. Jak już wspomniano, jednostka ta wymaga regularnej konserwacji i ewentualnej wymiany pewnych części.
Są jednak dostępne specjalistyczne serwisy oferujące przeglądy i naprawy tych silników po niższych cenach niż serwisy markowe. Dodatkowo, wiele części zamiennych jest łatwo dostępnych na rynku wtórnym, co może znacznie obniżyć koszt naprawy. Pamiętajmy jednak, że regularne serwisowanie i prawidłowe traktowanie silnika może znacznie wydłużyć jego życie oraz uniknięcie poważniejszych awarii.
Podsumowując, pomimo pewnych wad, jak na przykład konieczność częstszego serwisowania, silnik 1.6 THP N13 oferuje wiele zalet, takich jak wysokie osiągi, ekonomia jazdy i ekologia. Warto więc rozważyć zakup auta z taką jednostką – oczywiście z zachowaniem odpowiedniej dbałości o jego stan i regularne przeglądy.