Wiele osób, nawet posiadających prawo jazdy, nie ma pojęcia, co to jest zawór EGR i do czego służy. Tymczasem, to niewielkie urządzenie pełni w naszym samochodzie dość istotną funkcję. Nic dziwnego, że jego ewentualne uszkodzenie może przysporzyć nam sporo problemów. Dlatego też warto wiedzieć, co się w tym zaworze psuje i czy warto go wyeliminować. Zapraszam do lektury.
Funkcja i zastosowanie zaworu EGR
Skąd w ogóle wziął się w naszym samochodzie zawór EGR? Jego nazwa pochodzi od angielskiego terminu Exhaust Gas Recirculation, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza „recyrkulacja spalin”. Głównym zadaniem tego niewielkiego urządzenia jest ograniczenie emisji tlenków azotu do atmosfery. Jak to działa? Zasada działania zaworu EGR polega na doprowadzeniu części spalin z powrotem do komory spalania. Dzięki temu, w komorze spalania obniża się temperatura, co w efekcie przyczynia się do redukcji ilości emitowanych tlenków azotu.
Wykorzystanie zaworu EGR to standard w nowoczesnych silnikach, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Jego działanie skutecznie wpływa na proces spalania, co przekłada się bezpośrednio na ekologiczność samochodu. Dokładniej mówiąc, zawór EGR korzysta z faktu, że tlenki azotu powstają jedynie przy bardzo wysokich temperaturach spalania, które w praktyce są możliwe tylko w silniku. Dlatego, przez zmniejszenie temperatury spalania w komorze silnika, zawór EGR pomaga obniżyć emisję tych szkodliwych dla środowiska substancji.
Problemy i awarie związane z zaworem EGR
Jak każde urządzenie mechaniczne, również zawór EGR może ulec awarii. Najczęstszą przyczyną problemów z zaworem EGR jest zanieczyszczenie go sadzą lub olejem. Może to doprowadzić do różnego rodzaju problemów, takich jak niestabilna praca silnika, spadek mocy, a nawet pojawienie się komunikatu o awarii na tablicy rozdzielczej.
Dodatkowo, warto pamiętać, że zawór EGR rzadko psuje się sam z siebie. Przeważnie, jego problemy są wynikiem innych awarii w samochodzie, takich jak na przykład uszkodzenie układu paliwowego. Dlatego też, jeżeli zauważymy jakiekolwiek problemy z działaniem zaworu EGR, powinniśmy jak najszybciej udać się do warsztatu samochodowego.
Oczywiście, awarii zaworu EGR można uniknąć, dbając o regularne przeglądy naszego samochodu i odpowiednie serwisowanie zaworu. Jeżeli jednak zawór EGR ulegnie awarii, konieczna może być jego wymiana, która niestety może okazać się dość kosztowna.
Plusy i minusy eliminacji zaworu EGR
Wśród mechaników samochodowych oraz miłośników czterech kółek, od jakiegoś czasu toczy się dyskusja na temat sensowności posiadania zaworu EGR w naszym samochodzie. Niektórzy z nich twierdzą, że usunięcie tego urządzenia przynosi same korzyści, takie jak większa moc silnika czy niższe zużycie paliwa. Tymczasem, należy pamiętać, że eliminacja zaworu EGR może skutkować zwiększoną emisją tlenków azotu, co jest szkodliwe dla środowiska.
Warto również dodać, że wyeliminowanie zaworu EGR może być niezgodne z prawem. Przepisy są jasne – każdy samochód, który opuszczał fabrykę z zamontowanym zaworem EGR, powinien go posiadać przez cały czas użytkowania. Dlatego, jeżeli zdecydujemy się na jego usunięcie, możemy narazić się na karę.
Podsumowując, zawór EGR jest bardzo ważnym elementem w naszym samochodzie, który odpowiada za ograniczenie emisji szkodliwych dla środowiska tlenków azotu. Mimo to, niektórzy mechanicy i miłośnicy samochodów proponują jego eliminację, jednak decyzja ta wymaga przemyślenia i zrozumienia konsekwencji takiego działania. W każdym razie, dbajmy o regularne serwisowanie zaworu EGR, dzięki czemu unikniemy zbędnych problemów i awarii.